Gå til innhold

Foto

Kartplotter, ekkolodd, radar løysninger

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 terje338

terje338

Troller

• 167 Innlegg

Skrevet 01.04.2009 - 17:58

Hei,

Min far har akkurat bestilt seg ein Arvor 230 fra Sverige, og eg fikk ansvaret med og finne ut kva eletrisk utstyr han trenger.
Han liker godt store skjærmer, og han vurderte ei liten stund og bruke laptop til navigasjon, noko eg ikkje har trua på.

Han ønsker farge ekkolodd, og ein kartmaskin med minst 8" skjerm.
Han vurderer og radar og har muligens lyst til ein ekstra skjerm til og ha att med den ekstra styrekonsollen han skal ha ute slik at han får iallefall sjå ekkolodd bildet derifrå.

Kva løysninger kan vere aktuelt og mest brukervennlig.
Trur han ønsker det enkelt men likevel godt utstyr.

Både eg og han liker svært godt det Furuno 620 loddet som eg har, men eventuelt skulle han kjøpt eit slikt lodd hadde det noko vorte storebroren med 8.4" skjerm.

Trur han er villig til og legge i 30.000-50.000kr i dette.

#2 TeamScuirus

TeamScuirus

Elektronikknerd og Admin

• 2 758 Innlegg
  • LocationAsker

Skrevet 01.04.2009 - 22:13

Antar dette skal brukes til havfiske. Furuno FCV-585 med 8,4" skjerm er et utmerket valg som ekkolodd, og så trengs en 1kW svinger. M260 eller B164 er de opplagte kandidatene. Dette ekkoloddet med svinger kommer på nærmere 25 000, så da blir det vanskelig å få plass til Kartplotter og radr innefor budsjettet. En 8" (4008) eller 10" (4010) Garminplotter med GMR18HD radar ville være et bra komplement til Furunoen, men dette oppsettet vil sprenge budsjettet.

Plass kan også være et problem med 2 store skjermer, lettere å få plass til en enda større skjerm som kombinerer alle funksjonene. Det opplagte valget da vil være den nye Raymarine C120 Wide med en RD418 radar. Dette må kompletteres med DSM-300 ekkoloddmodul og en av svingerene nevnt over.

Ening i at han bør glemme laptop som plotter. Skjermene er uleslige i lys, han har neppe plass til en laptop på noen fornuftig plass og laptopen vil ikke tåle slikt tøft bruk over tid.

Hvis han ønsker ekstra skjerm er Lowrance HDS det beste valget. Han kan da ha en HDS-10 inne i båten og eksempelvis en HDS-5 ved den utvendige styrekonsollen. Lowrance er de eneste som leverer rimlige skjermer som kan kobles i nettverk. Hvis han ønsker mer skjermareal ved styreposisjon kan eksempelvis 2 stk HDS-8 der være en bra løsning. Sjekk Topp Fritid, de har igjen noen få HDS til svært gunstige priser. Trenger bare en HDS med ekkolodd de andre kan være M modeller, men sikkert smart med to HDS med ekkolodd for redundans hvis det ene feiler. Radaren heter LRA-1800HD, lsiteprisen er alt for høy, men hør med Jan-Vidar på Topp Fritid så kanskje han kan fikse en bra rabatt på radaren også. Anbefalte svingerene for Lowrance er de samme som for de andre, men jeg vil anta at en HDS med en B164 fungerer minst like bra på dypt vann som de 2 andre med M260.

Den første av disse tre løsningene er sannsynligvis den enkleste og bruke, i hvertfall for de mest brukte funksjonene. Mer avanserte funksjoner synes jeg er litt for godt gjemt hos Garmin. Alle plotterene her er raske, brukervennlige og kan bruke fancy 3D kart. Alle 3 ekkoloddene er av typen med avansert digital filtering. Ekkoloddteknologiene fra Raymarine og Furuno er tilnærmet helt identsiske. Jeg har enda ikke brukt Lowrance Braodband Sounder teknologien, men i følge det jeg har hørt og lest fungerer den meget bra. Lowrance vil klare seg med en litt mindre følsom svinger enn de 2 andre siden ekkoloddelektronikken er mer følsom enn de andre.

#3 terje338

terje338

Troller

• 167 Innlegg

Skrevet 20.04.2009 - 21:41

Takker for svaret, har kikket mykje på dei forskjellige løysningane du satte opp og var sist helg på båtmessa i Ålesund og kikket på nokre navigasjons løysninger.
Desverre ver der ikkje så mange forskjellige produsenter, kun raymarine og garmin.
Synest egentlig garmin virket litt enklere og komme inn i, men likte blant annet ekkolodd biten betre på raymarine.

Testa litt den nye raymarine widescreen 12" 120c,
Synest denne virket bra, men blant annet likte ikkje eg at bildet vart langt og smalt på ekkoloddet, når ein viste kart og 200H og 50H.
På min furuno 620 er bilde høgt men smalt, mens på raymarine er det lavt og langt.
Er dette noko ein kan forandre? for min del synest eg det er greit og bruke både 50H bilde, 200H bilde og kartplotter bilde.

Var også diskutert svingertype og om ein trenger noko større dyrere svinger en den 600w bronsesvingeren.
Vi kjem mest sansynlig aldri fiske på noko djupere en 150-200meter.

#4 TeamScuirus

TeamScuirus

Elektronikknerd og Admin

• 2 758 Innlegg
  • LocationAsker

Skrevet 20.04.2009 - 22:04

Garmin kan vilke litt enklere enn de andre i første omgang, men jeg synes plasseringen av en del av de mere avanserte funksjonen ikke er spesiellt logisk plassert.

Har nå hatt en del tørrtrening med HDS og brukergrensesnittet der imponerer meg, veldig enkelt og logisk. Brukergrensesnittet på Raymarine er også logisk og enkelt å bruke, men jeg synes nok HDS er enklere.

Garmin har ikke ekkolodd av samme kvalitet som Furuno, Raymarine og Lowrance, så jeg vil ikke anbefale GSD-22 for ditte fiske som er den eneste av Garminloddene som egener seg til seriøst fiske. Ikke det at GDS-22 er dårlig, kan nok sammenlignes med forrige generasjon Lowrance men dagen modeller fra de tre nevnte er mye bedre.

Jeg kjenner ikke til hvordan skjermbildet på C-Wide kan deles, har erfaring bare med E-serien og C-serien Classic. Men hvis det har det samme systemert for deling i 2,3 og 4 vinduer som de andre forstår jeg hva du mener med det brede og lange ekkoloddvinduet. En deling vertikalt i 3 deler vil passe mye bedre til det brede skjermformatet, hvis dette ikke er mulig i dag er det jo godt mulig det kommer i en framtidig softwareoppdtering.

For 150 til 200m dybde vil en Airmar 600W svinger fungere bra. Har nå sjekket litt detaljer og en HDS med B60 eller P66 vil ha samme følsomhet som en Furuno/Raymarine med 1 kW B164 svinger. Ved 200kHz vil HDS og B60/P66 være dobbelt som B164 kombinasjonen. Men en B164 som har en trangere strålevinkel vil likevel gi bedre bunnoppløsning på dypt vann.

#5 terje338

terje338

Troller

• 167 Innlegg

Skrevet 22.04.2009 - 07:40

Forstår eg at du meiner at eg bør kikke meir på den nye lowrance modellen?
Er den lowrance radaren noko betre en eks raymarine sin radar?

#6 TeamScuirus

TeamScuirus

Elektronikknerd og Admin

• 2 758 Innlegg
  • LocationAsker

Skrevet 22.04.2009 - 09:11

Dagens radar fra Lowrance, LRA-1800HD, er bedre enn Raymarine sin 18" dome, Lowrance sin radar er en HD utgave, Raymarine kommer ikke med HD før til høsten, sannsyligvis ikke før til våren i Norge. Den nye Brodbandradaren som ventes i løpet av sommeren fra Lowrance er bedre enn noe som finnes på markedet på kortere hold, hvordan den er må lengre hold gjenstår og se.